Art.nr BAL 70110MCKIT
Generatorkit 14V 110A Balmar 70-Serien MC-614
Balmar
Tillfälligt parti till kampanjpris!
Komplett laddsystem med Balmar 70-110-SV generator, MC-614 flerstegsregulator, temperatursensorer, kablage & monteringstillbehör
Paketen sätts samman efter lagd beställning, därav lagerstatus "Beställningsvara"
Komplett laddsystem med Balmar 70-110-SV generator, MC-614 flerstegsregulator, temperatursensorer, kablage & monteringstillbehör
Paketen sätts samman efter lagd beställning, därav lagerstatus "Beställningsvara"
Utgått
Kontakta oss
Kontakta oss för att få mer information om leverans och pris för denna vara. Ring 08-556 333 35 eller skicka ett mail till info@startmotor.se.
Säker betalning via Svea Checkout
Kit innehållande en 1-polig Generator i Balmar 7-Serien, med 3.15" sadelfäste och enkel remskiva för 12.5mm kilrem, samt en MC-614 flerstegsregulator och kablage.
Hitachi-utförande, vanligt förekommande exempelvis på Yanmar, Westerbeke, Lehman & Perkins-Sabre mm.
7-Serien klarar av batteribanker upp till 500Ah och är framtagna för att fungera ihop med Balmars BRS2T-enstegsregulator eller ARS-5 och MC-614 flerstegsregulatorer och laddar redan vid låga varv, men klarar ändå av varvtal upp mot 18.000rpm.
* Passar till Bly-syra, AGM-, GEL- samt Litiumbatterier
* Lämpliga generatorer är Balmar 6-serien upp till 150A, XT & AT serien upp till 220A samt 9-serierna upp till 310A
* 8 valbara program för marinbatterier
* Avancerade programmeringslägen för individuell anpassning
* Tydlig LED-indikering och enkel programmering
* Temperaturavkänning av generator och upp till 2 batteribanker
* Anpassad även för dubbelmontage av två generatorer på dubbla motorer tillsammans med Balmars Centerfielder II
Balmar är en välkänd amerikansk tillverkare av professionella högeffektsgeneratorer, intelligenta regulatorer och andra tillbehör.
En högeffektsgenerator kan vara ett utmärkt alternativ till ett litet elverk.
Generatorn kräver inget extra utrymme, kostar mindre och är mer driftsäker.
Normalt sett är generatorn på motorn avsedd att ladda startbatteriet. Starten av motorn kräver hög ström men bara under en kort tid vilket gör att batteriet förblir i stort sett fulladdat. Startbatteriet kan därför fulladdas med en generator med låg effekt och en enkel enstegsregulator.
Laddningsspänningen är vanligen cirka 14 volt på ett 12 volts system.
Förbrukningsbatteriet har ofta mycket högre kapacitet och blir många gånger djupare urladdat, samtidigt som det ställs krav på snabb laddning. Detta kan endast göras med en högeffektsgenerator och ökad laddspänning.
Under dessa betingelser är en intelligent flerstegsregulator nödvändig för att undvika skador på batterisystemet.
Justerbar startfördröjning och varsam spänningsökning för minimal påfrestning av motor och drivrem.
Max-laddningsfasen avslutas med 36 minuters laddning med hög spänning.
Detta tillskott i laddningskurvan är avsett för att så snabbt som möjligt få batteriet laddat till 80-90 % av full laddning.
Den normala utjämningsladdningen börjar efter denna ”snabbladdning”.
Fältströmmen i generatorn kan programmeras för att minska uteffekten, eller att minskas med 50 % med en omkopplare. Detta kan vara användbart då motorns kraft är begränsad eller då drivremmen slirar.
Hög ström kan orsaka överhettning. Tre temperaturgivare kan kopplas till en MC-614 regulator: två till batterierna och en till generatorn.
Batterierna blir varma när de laddas med hög effekt. Temperaturkompensering (laddningsspänningen sänks i takt med ökad batteritemperatur) är därför nödvändigt för att förhindra okontrollerad temperaturhöjning vid laddning med hög effekt.
En av de två batteritemperaturgivarna används även för temperaturkompensering.
Ett visst spänningsfall är ofrånkomligt vid laddning med hög ström. Resultatet blir lägre spänning vid batteripolerna och därmed lägre laddström.
Spänningsfallet kan kompenseras genom att höja utspänningen från generatorn.
För denna funktion behövs spänningsavkänning.
Indikeringslampa:Möjlighet att koppla in lampa eller summer för larm för överspänning, underspänning och temperatur.
Larmar vid låg laddspänning (<12.7V), hög laddspänning (>15.5V), hög generatortemperatur (>105°C) eller hög batteritemperatur (>52°C)
Hitachi-utförande, vanligt förekommande exempelvis på Yanmar, Westerbeke, Lehman & Perkins-Sabre mm.
7-Serien klarar av batteribanker upp till 500Ah och är framtagna för att fungera ihop med Balmars BRS2T-enstegsregulator eller ARS-5 och MC-614 flerstegsregulatorer och laddar redan vid låga varv, men klarar ändå av varvtal upp mot 18.000rpm.
Laddningsregulator MC-614
* Passar till Bly-syra, AGM-, GEL- samt Litiumbatterier
* Lämpliga generatorer är Balmar 6-serien upp till 150A, XT & AT serien upp till 220A samt 9-serierna upp till 310A
* 8 valbara program för marinbatterier
* Avancerade programmeringslägen för individuell anpassning
* Tydlig LED-indikering och enkel programmering
* Temperaturavkänning av generator och upp till 2 batteribanker
* Anpassad även för dubbelmontage av två generatorer på dubbla motorer tillsammans med Balmars Centerfielder II
Balmar – generatorer med mycket kraft
Balmar är en välkänd amerikansk tillverkare av professionella högeffektsgeneratorer, intelligenta regulatorer och andra tillbehör.
En högeffektsgenerator kan vara ett utmärkt alternativ till ett litet elverk.
Generatorn kräver inget extra utrymme, kostar mindre och är mer driftsäker.
En intelligent regulator behövs
Normalt sett är generatorn på motorn avsedd att ladda startbatteriet. Starten av motorn kräver hög ström men bara under en kort tid vilket gör att batteriet förblir i stort sett fulladdat. Startbatteriet kan därför fulladdas med en generator med låg effekt och en enkel enstegsregulator.
Laddningsspänningen är vanligen cirka 14 volt på ett 12 volts system.
Förbrukningsbatteriet har ofta mycket högre kapacitet och blir många gånger djupare urladdat, samtidigt som det ställs krav på snabb laddning. Detta kan endast göras med en högeffektsgenerator och ökad laddspänning.
Under dessa betingelser är en intelligent flerstegsregulator nödvändig för att undvika skador på batterisystemet.
Startfördröjning och varsam spänningsökning
Justerbar startfördröjning och varsam spänningsökning för minimal påfrestning av motor och drivrem.
4-stegs laddningskarakteristik
Max-laddningsfasen avslutas med 36 minuters laddning med hög spänning.
Detta tillskott i laddningskurvan är avsett för att så snabbt som möjligt få batteriet laddat till 80-90 % av full laddning.
Den normala utjämningsladdningen börjar efter denna ”snabbladdning”.
Inställning för lägre utström
Fältströmmen i generatorn kan programmeras för att minska uteffekten, eller att minskas med 50 % med en omkopplare. Detta kan vara användbart då motorns kraft är begränsad eller då drivremmen slirar.
Tre skydd mot överhettning
Hög ström kan orsaka överhettning. Tre temperaturgivare kan kopplas till en MC-614 regulator: två till batterierna och en till generatorn.
Temperaturkompensering
Batterierna blir varma när de laddas med hög effekt. Temperaturkompensering (laddningsspänningen sänks i takt med ökad batteritemperatur) är därför nödvändigt för att förhindra okontrollerad temperaturhöjning vid laddning med hög effekt.
En av de två batteritemperaturgivarna används även för temperaturkompensering.
Spänningsavkänning: mäter laddspänningen direkt på batteriet
Ett visst spänningsfall är ofrånkomligt vid laddning med hög ström. Resultatet blir lägre spänning vid batteripolerna och därmed lägre laddström.
Spänningsfallet kan kompenseras genom att höja utspänningen från generatorn.
För denna funktion behövs spänningsavkänning.
Larm och driftinformation
Indikeringslampa:Möjlighet att koppla in lampa eller summer för larm för överspänning, underspänning och temperatur.
Larmar vid låg laddspänning (<12.7V), hög laddspänning (>15.5V), hög generatortemperatur (>105°C) eller hög batteritemperatur (>52°C)