Köpvillkor

computerAllmänt
Start & Generator Specialisten säljer startmotorer, generatorer, batterier, belysning och tillbehör via butik och internet till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning.
Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Beställning
Beställning genomförs via telefon, e-post, vår hemsida eller över disk i butik.

Kunduppgifter
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella.
Vid användande av vår webbutik sparas ditt ip-nummer som ett led i vårt arbete att förebygga och utreda bedrägerier.
De personuppgifter du lämnar till oss, inklusive personnummer, används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt.
Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut till och behandlas av våra samarbetspartners för att kunna fullfölja vårt åtagande gentemot dig.
Vi säljer eller sprider inte uppgifterna vidare.

Utbytessystem – Stompant
Vi har ett utbytessystem för en del startmotorer och generatorer vilket betyder att vi säljer en fabriksrenoverad startmotor eller generator med ett pantsystem. Vi betalar en pant till fabriken för att säkerställa att de får tillbaka ett gammalt aggregat som de i sin tur kan renovera och sälja som ett utbytesaggregat. Denna pant debiterar vi även dig som kund och återbetalas när vi får tillbaka ditt gamla aggregat, alltså precis på samma sätt som returpanten på t ex burkar och flaskor fungerar. Pantavgiften varierar beroende på aggregat och efterfrågan på världsmarknaden, mellan 100kr upp till 4000kr dock är 500kr den vanligaste avgiften. Fördelen med detta system är ett reducerat pris då fabriken inte behöver tillverka allt nytt utan kan återanvända mycket samt att det sparar oerhört mycket miljömässigt. Står det inget på artikeln är de utan stompant.

Leveranstid
Order som inkommit senast klockan 15:00 skickas i regel samma dag. Ej lagerförda varor har vi normalt hemma inom 5-10 arbetsdagar.
Se respektive artikel för leveranstid för den artikel du söker.
Vi levererar mot postförskott om inte annat avtalats.
Vi skickar med DHL eller PostNord (Posten).

Betalning

- Kontant- och kortbetalning
Självklart går det bra att betala kontant i butiken.


- Kortbetalning via Internet
Du kan betala med Visa- & Mastercardkort i webbutiken.


- Swish
Du kan betala till oss via Swish. Vårt Swishnummer är 1231375187. Då vi manuellt måste bekräfta betalningen görs ordern leveransklar under våra ordinarie öppettider.


- Betalning mot postförskott – privatperson
Betala ditt paket när du hämtar det på utlämningsstället. Postförskottsavgift på 61kr (inkl. moms) tillkommer.


- Betalning mot postförskott – företag
Betala ditt paket när du hämtar det på utlämningsstället/när det lämnas med företagspaket. Postförskottsavgift på 82kr (exkl. moms) tillkommer.


- Faktura
I samarbete med Svea Ekonomi AB kan vi erbjuda betalning mot faktura. När du har fått din faktura har du som kund i regel 14 dagar på dig att betala. Du kan även välja att delbetala din faktura med ett mindre belopp på valfritt antal månader enligt Svea Ekonomis generella villkor.


- Avbetalning
I samarbete med Svea Ekonomi AB kan vi erbjuda delbetalning. Du kan välja att dela upp betalningen mellan 3 och upp till 24 månader.


- Förskottsbetalning
Vid förskottsbetalning sker betalning till vårt Bankgiro 5034-5297. Det är viktigt att ange ditt namn och det unika ordernummer som meddelande/referens vid betalningen. Paketet skickas när din betalning har registrerats på vårt konto.


- Försenad betalning
Dröjsmålsränta utgår med 12% per månad från förfallodagen samt en lagstadgad påminnelseavgift på 50:-. 8 dagar efter förfallodag övergår ärendet till Inkasso.


För utförlig information om våra betalsätt se betalningsalternativ.

PackageEj utlösta paket
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur, hanteringskostnad och postförskottsavgift. Utöver detta uttages en avgift för administration motsvarande 10% av varuvärdet.

Returer och byten
För att en retur skall accepteras måste varan naturligtvis vara oanvänd. För övriga fall se Garanti. Vi behandlar endast föranmälda returer. Ångrar du ett köp eller har beställt fel, har du full retur- och bytesrätt om du sänder oss varan inom 30 dagar från att du erhållit varan. Har du beställt fel har vi rätt att ta ut ett returavdrag för våra frakt- och hanteringskostnader. Returärenden äldre än 30 dagar från erhållandet hanteras ej.
Har vi gjort fel står vi för returfraktkostnaden. Fakturan är ditt köpebevis.

Returpaket får inte skickas till oss mot postförskott eller efterkrav och skall skickas direkt till oss med företagspaket, vi har ej möjlighet att lösa ut paket på utlämningsställe. Returfrakten betalas av avsändaren. Har vi sänt dig en felaktig vara får du tillbaka dina utlägg för frakten. Ange gärna ditt bankgiro- eller kontonummer. Avsändaren står för transportrisken. När vi skickar ett paket till dig står vi för risken, vid returer till oss gör du det.
Vi ansvarar för inlämnade aggregat i högst tre månader.

För mer utförlig information om hur du går till väga vid just returer och återköp, klicka här.

Garanti
Vår försäljning sker enligt köplagen och konsumentköplagen. Om någon vara du köpt av oss skulle gå sönder vid normal användning, kontakta oss först och skicka sedan tillbaka den felaktiga varan, se Returer och byten. Konstaterar vi fel i material eller tillverkning reparerar vi varan eller sänder dig en ny. Garantin styrs av respektive artikel.


Garantianspråk gäller inte:
* Om varan inte undersökts och jämförts med den gamla delen
* På rena slitagedelar som t ex kol
* Om varan monterats felaktigt
* Om ingrepp gjorts på felaktig vara utan vårt medgivande
* Om aggregatet utsatts för yttre åverkan, exempelvis genom slag eller knackningar
* Om aggregatet inte erhållit rätt strömspänning exempelvis pga. dåligt batteri eller kablar
* Om anslutningarna inte är korrekt monterade och ligger och glappar mot aggregatet
* Om aggregatet nötts för länge vid onödigt långa startförsök exempelvis vid svårstartad motor eller vid ”luftning” (gäller startmotorer)
* Om tändningslås eller startknapp hängt sig så att startströmmen ligger kvar efter att motorn startat (gäller startmotorer)
* Om pluskabeln frånskiljts aggregatet under gång (gäller generatorer)



Vi accepterar inte kostnader:
* För montering/demontering
* För reparation på annan verkstad
* Eventuell följdkostnad orsakad av den felaktiga varan
* För produktionsbortfall, maskinstillestånd eller bilbärgning


Köparens ansvar
Vi kan ej övervaka att de delar vi säljer kontrolleras och monteras fackmannamässigt i enlighet med tillverkarens specifikationer. Detta ansvar faller på köparen och montören. Enligt Konsumentombudsmannen är du skyldig att kontrollera att du fått rätt detalj för att garantin skall gälla.
Om vi skickar en utbytesvara innan vi erhållit ursprungsvaran i retur, så ställs en faktura på 14 dagar ut på ersättningsvaran. Detta för att du som kund skall slippa att ligga ute med pengarna tills vi erhåller ursprungsvaran. Du har då som kund 30 dagar på dig att returnera ursprungsvaran, alternativt betala fakturan innan förfallodatumet.

Specialbeställt
Artiklar speciellt hemtagna på kunds begäran och utanför ordinarie sortiment, återtages ej.