Art.nr BMS 300200000
Battery Management System VE.Bus (BMS)
Victron
Batteriövervakningssystem för Litiumbatteribanker.
Skyddar mot över och underspänning samt mot övertemperatur.
Skyddar mot över och underspänning samt mot övertemperatur.
Beställningsvara
Kontakta oss
Kontakta oss för att få mer information om leverans och pris för denna vara. Ring 08-556 333 35 eller skicka ett mail till info@startmotor.se.
Säker betalning via Svea Checkout
Skyddar varje individuell cell i ett litiumjärnfosfatbatteri (LiFePO4 eller LFP).
Varje individuell cell i ett LiFePO4-batteri måste skyddas mot över- och underspänning samt mot
övertemperatur.
Victrons LiFePO4-batterier har en inbyggd kontroll för balans, temperatur och spänning (akronym BTV) och
kopplas till VE.Bus BMS med två runda M8 anslutningsset.
BTV-kontrollerna på flera batterier kan kedjekopplas. Upp till tio batterier kan parallellkopplas och upp till
fyra batterier kan seriekopplas (man kedjekopplar helt enkelt BTV-kontrollerna) vilket ger en 48 V
batteribank med upp till 2000 Ah. Vänligen läs beskrivningen för LiFePO4 batterier för mer detaljer.
BMS kommer att:
- Stänga ner eller koppla bort belastningar om det finns risk för cellunderspänning.
- Minska laddningsströmmen om det finns en förestående risk för cellöverspänning eller
övertemperatur (endast VE.Bus produkter, se nedan) och
- Stänga ner eller koppla bort batteriladdare om det finns en förestående risk för
cellöverspänning eller övertemperatur.
Skyddar 12 V och 48 V system
BMS driftspänningsområde: 9 till 70 V DC.
Kommunicerar med alla VE.Bus-produkter
Ve.Bus BMS kan anslutas till en MultiPlus, Quattro eller Phoenix växelriktare med en standard RJ45 UTPkabel.
Andra produkter, utan VE.Bus kan kontrolleras så som visas nedan:
Belastningsfrånkoppling
Utgången för belastningsfrånkoppling är oftast hög och den flyter fritt om det finns en förestående risk för
cellunderspänning. Maximal ström: 2 A.
Utgången för belastningsfrånkoppling kan användas för att kontrollera funktionerna för
- fjärrstyrd av/påslagning av en belastning, och/eller
- fjärrstyrd av/påslagning av en elektronisk belastning (BatteryProtect), och/eller
- ett Cyrix-Li-Load- relä.
Laddningsfrånkoppling
Utgången för laddningsfrånkoppling är oftast hög och den flyter fritt om det finns en förestående risk för
cellöverspänning eller övertemperatur. Maximal ström: 10 mA.
Utgången för laddningsfrånkoppling kan användas för att kontrollera funktionerna för
- fjärrstyrd av/påslagning av en laddare, och/eller
- ett Cyrix-Li-Charge-relä och/eller
- en Cyrix-Li-ct Batterikombinerare.
LED-indikatorer
- På (blå): VE.Bus-produkterna är påslagna.
- Cell>4 V eller temperatur (röd): utgången för laddningsfrånkoppling är lög på grund av en
förestående risk för cellöverspänning eller övertemperatur.
- Cell>2,8 V (blå): utgången för belastningsfrånkoppling är hög.
Specifikationer:
Spänningsintervall, ingång: 9-70 VDC
Strömförbrukning, normal drift: 10 mA (undantaget belastningsfrånkopplingsström)
Strömförbrukning, låg cellspänning: 2 mA
Utgång för belastningsfrånkoppling: Normal hög
Källströmsbegränsning: 2 A
Sänkström: 0 A (utgång fritt flytande)
Utgång för laddningsfrånkoppling:
* Normal hög
* Källströmsbegränsning: 10 mA
* Sänkström: 0 A (utgång fritt flytande)
Allmänt:
VE.Bus kommunikationsport: Två RJ45-uttag för att ansluta till alla Ve.Bus-produkter.
Driftstemperatur: -20 till +50 °C 0 - 120 °F
Luftfuktighet: Max 95 % (icke-kondenserande)
Skyddsklass: IP20
Hölje:
Material och färg: ABS, mattsvart
Vikt: 0,1 kg
Dimensioner (h x b x d): 105 x 78 x 32 mm
Föreskrifter:
Säkerhet:EN 60950
Emission: EN 61000-6-3, EN 55014-1
Immunitet: EN 61000-6-2, EN61000-6-1, EN 55014-2
Automotiv: Föreskrift FN/ECE-R10 Rev. 4
Varje individuell cell i ett LiFePO4-batteri måste skyddas mot över- och underspänning samt mot
övertemperatur.
Victrons LiFePO4-batterier har en inbyggd kontroll för balans, temperatur och spänning (akronym BTV) och
kopplas till VE.Bus BMS med två runda M8 anslutningsset.
BTV-kontrollerna på flera batterier kan kedjekopplas. Upp till tio batterier kan parallellkopplas och upp till
fyra batterier kan seriekopplas (man kedjekopplar helt enkelt BTV-kontrollerna) vilket ger en 48 V
batteribank med upp till 2000 Ah. Vänligen läs beskrivningen för LiFePO4 batterier för mer detaljer.
BMS kommer att:
- Stänga ner eller koppla bort belastningar om det finns risk för cellunderspänning.
- Minska laddningsströmmen om det finns en förestående risk för cellöverspänning eller
övertemperatur (endast VE.Bus produkter, se nedan) och
- Stänga ner eller koppla bort batteriladdare om det finns en förestående risk för
cellöverspänning eller övertemperatur.
Skyddar 12 V och 48 V system
BMS driftspänningsområde: 9 till 70 V DC.
Kommunicerar med alla VE.Bus-produkter
Ve.Bus BMS kan anslutas till en MultiPlus, Quattro eller Phoenix växelriktare med en standard RJ45 UTPkabel.
Andra produkter, utan VE.Bus kan kontrolleras så som visas nedan:
Belastningsfrånkoppling
Utgången för belastningsfrånkoppling är oftast hög och den flyter fritt om det finns en förestående risk för
cellunderspänning. Maximal ström: 2 A.
Utgången för belastningsfrånkoppling kan användas för att kontrollera funktionerna för
- fjärrstyrd av/påslagning av en belastning, och/eller
- fjärrstyrd av/påslagning av en elektronisk belastning (BatteryProtect), och/eller
- ett Cyrix-Li-Load- relä.
Laddningsfrånkoppling
Utgången för laddningsfrånkoppling är oftast hög och den flyter fritt om det finns en förestående risk för
cellöverspänning eller övertemperatur. Maximal ström: 10 mA.
Utgången för laddningsfrånkoppling kan användas för att kontrollera funktionerna för
- fjärrstyrd av/påslagning av en laddare, och/eller
- ett Cyrix-Li-Charge-relä och/eller
- en Cyrix-Li-ct Batterikombinerare.
LED-indikatorer
- På (blå): VE.Bus-produkterna är påslagna.
- Cell>4 V eller temperatur (röd): utgången för laddningsfrånkoppling är lög på grund av en
förestående risk för cellöverspänning eller övertemperatur.
- Cell>2,8 V (blå): utgången för belastningsfrånkoppling är hög.
Specifikationer:
Spänningsintervall, ingång: 9-70 VDC
Strömförbrukning, normal drift: 10 mA (undantaget belastningsfrånkopplingsström)
Strömförbrukning, låg cellspänning: 2 mA
Utgång för belastningsfrånkoppling: Normal hög
Källströmsbegränsning: 2 A
Sänkström: 0 A (utgång fritt flytande)
Utgång för laddningsfrånkoppling:
* Normal hög
* Källströmsbegränsning: 10 mA
* Sänkström: 0 A (utgång fritt flytande)
Allmänt:
VE.Bus kommunikationsport: Två RJ45-uttag för att ansluta till alla Ve.Bus-produkter.
Driftstemperatur: -20 till +50 °C 0 - 120 °F
Luftfuktighet: Max 95 % (icke-kondenserande)
Skyddsklass: IP20
Hölje:
Material och färg: ABS, mattsvart
Vikt: 0,1 kg
Dimensioner (h x b x d): 105 x 78 x 32 mm
Föreskrifter:
Säkerhet:EN 60950
Emission: EN 61000-6-3, EN 55014-1
Immunitet: EN 61000-6-2, EN61000-6-1, EN 55014-2
Automotiv: Föreskrift FN/ECE-R10 Rev. 4
- Fabrikat
- Victron
- Artikelnummer
- BMS 300200000
- Varumärke
- Victron
- Garanti
- 12 månader