Art.nr 888 BPR000100400
Batterivakt 12/24V 100A
Victron
Batterivakt som kopplar bort batteriet från icke väsentliga laster innan det är helt urladdat (vilket skulle skada batteriet) eller innan det har otillräcklig kapacitet för att starta motorn.
Beställningsvara
Kontakta oss
Kontakta oss för att få mer information om leverans och pris för denna vara. Ring 08-556 333 35 eller skicka ett mail till info@startmotor.se.
Säker betalning via Svea Checkout
Spänningsområde 12/2 V
Batteriskyddet känner automatiskt av systemspänningen
Programmering utan problem
Batteriskyddet kan ställas in för att startas/stängas av vid olika spänningsnivåer.
Den sjusegmentella displayen visar vilken inställning du har valt.
En särskild inställning för Li-jonbatterier
I detta läge kan Battery Protect styras av VE.Bus BMS.
Obs: BatteryProtect kan också användas som en avgift brytare mellan en batteriladdare och en Li-ion batteri. Se
kopplingsschema i manualen.
Extra låg strömförbrukning
Det är viktigt när det gäller Li-jonbatterier, särskilt efter ett driftstopp på grund av låg spänning.
För ytterligare information vänligen se vårt informationsblad om Li-jonbatterier och manualen för VE.Bus BMS.
Skydd mot överspänning
För att skydda mer känsliga belastningar mot överspänningar kommer batteriskyddet att koppla bort dem om DCspänningen
överstiger 16 V respektive 32 V.
Gnistsäker
Istället för reläer används MOSFET-brytare och därför uppstår ingen gnistbildning.
Fördröjt larm
Larmet kan aktiveras om batterispänningen sjunker under den förinställda frånkopplingsnivån i mer än 12
sekunder. Att starta om motorn aktiverar därför inte larmet. Larmutgången är en kortslutningsskyddad öppen
kollektorutgång som kopplas till minuspolen med en maxström på 50 mA. Larmutgången används ofta för att
aktivera en summer, en LED eller ett relä.
Fördröjd belastningsfrånkoppling och fördröjd återanslutning
Belastningen kommer att kopplas bort 90 sekunder efter att larmet har aktiverats. Om batterispänningen ökar till
tröskelvärdet igen inom denna tidsgräns (efter att motorn har startats till exempel), kommer belastningen inte att
kopplas bort.
Belastningen kommer att återanslutas 30 sekunder efter att batterispänningen har ökat till mer än det förinställda
återanslutningsvärdet.
Specifikationer:
Maximal kontinuerlig belastningsström: 100A
Toppström (under 30 sekunder): 600A
Strömförbrukning: Påslagen: 1,5 mA Avstängd eller vid driftstopp på grund av låg
spänning: 0,6 mA
Larmfördröjning: 12 sekunder
Maximal belastning vid larmutgång: 50 mA (kortslutningssäkrad)
Fördröjning av belastningsfrånkoppling: 90 sekunder (omedelbar bortkoppling om det utlöses av VE.Bus BMS)
Fördröjning vid belastningsåteranslutning: 30 sekunder
Standardtrösklar: Urkoppling: 10,5V eller 21V, Inkoppling: 12V eller 24V
Driftstemperaturintervall: Full belastning: -40°C till +40°C (upp till 60% av nominell belastning
vid 50°C)
Anslutningar: M8
Dimensioner (h x b x d): 59 x 42 x 4,2 mm
Vikt: 0,5kg
Batteriskyddet känner automatiskt av systemspänningen
Programmering utan problem
Batteriskyddet kan ställas in för att startas/stängas av vid olika spänningsnivåer.
Den sjusegmentella displayen visar vilken inställning du har valt.
En särskild inställning för Li-jonbatterier
I detta läge kan Battery Protect styras av VE.Bus BMS.
Obs: BatteryProtect kan också användas som en avgift brytare mellan en batteriladdare och en Li-ion batteri. Se
kopplingsschema i manualen.
Extra låg strömförbrukning
Det är viktigt när det gäller Li-jonbatterier, särskilt efter ett driftstopp på grund av låg spänning.
För ytterligare information vänligen se vårt informationsblad om Li-jonbatterier och manualen för VE.Bus BMS.
Skydd mot överspänning
För att skydda mer känsliga belastningar mot överspänningar kommer batteriskyddet att koppla bort dem om DCspänningen
överstiger 16 V respektive 32 V.
Gnistsäker
Istället för reläer används MOSFET-brytare och därför uppstår ingen gnistbildning.
Fördröjt larm
Larmet kan aktiveras om batterispänningen sjunker under den förinställda frånkopplingsnivån i mer än 12
sekunder. Att starta om motorn aktiverar därför inte larmet. Larmutgången är en kortslutningsskyddad öppen
kollektorutgång som kopplas till minuspolen med en maxström på 50 mA. Larmutgången används ofta för att
aktivera en summer, en LED eller ett relä.
Fördröjd belastningsfrånkoppling och fördröjd återanslutning
Belastningen kommer att kopplas bort 90 sekunder efter att larmet har aktiverats. Om batterispänningen ökar till
tröskelvärdet igen inom denna tidsgräns (efter att motorn har startats till exempel), kommer belastningen inte att
kopplas bort.
Belastningen kommer att återanslutas 30 sekunder efter att batterispänningen har ökat till mer än det förinställda
återanslutningsvärdet.
Specifikationer:
Maximal kontinuerlig belastningsström: 100A
Toppström (under 30 sekunder): 600A
Strömförbrukning: Påslagen: 1,5 mA Avstängd eller vid driftstopp på grund av låg
spänning: 0,6 mA
Larmfördröjning: 12 sekunder
Maximal belastning vid larmutgång: 50 mA (kortslutningssäkrad)
Fördröjning av belastningsfrånkoppling: 90 sekunder (omedelbar bortkoppling om det utlöses av VE.Bus BMS)
Fördröjning vid belastningsåteranslutning: 30 sekunder
Standardtrösklar: Urkoppling: 10,5V eller 21V, Inkoppling: 12V eller 24V
Driftstemperaturintervall: Full belastning: -40°C till +40°C (upp till 60% av nominell belastning
vid 50°C)
Anslutningar: M8
Dimensioner (h x b x d): 59 x 42 x 4,2 mm
Vikt: 0,5kg