LED konvertering

Nu har utvecklingen nått så pass långt att det går att konvertera original strålkastare med halogenlampor även till LED.
Passar till exempelvis hel– halv– eller dimljus och finns i utförande för både 12V och 24V system.
En original halogenlampa för halvljus ger ca: 1000Lumen medan 2:a och 3:e generationens LED lampor ger ca: 2000Lumen och 6:e generationen ger ca: 3000Lumen.
Dock kan ljusbilden och räckvidden skilja sig från fordon till fordon, beroende på hur reflektorn eller projektorn är utformad.
Konverteringssatser finns för lampor avsedda för antingen hel- eller halvljus (singelutförande på ca: 2000-3000Lumen)
eller för lampor med både hel– och halvljusfunktion i samma lampa (dubbelutförande på ca: 2000Lumen på halvljuset och 2600-3000Lumen på helljuset).

2:a generationens LED (Gen2)

3:e generationens LED (Gen3)

6:e generationens LED (Gen6)
Gen2 har en färgtemperatur på 6000K, Gen3 går att ändra mellan 4300K(varmvit/gul), 6000K (kritvit) och 8000K (blåaktigt) sken.
Gen6 går att ändra mellan 3000K, 4300K, 6000K, 8000K och 10000K med hjälp av de medföljande färgfiltrerna.
På vissa fordon där originallampan först fästes i en adapter som sedan monteras på strålkastaren, passar dock ej dessa lampor då tekniken i bakkanten av lampan omöjliggör denna montering.
Tänk även på att tekniken baktill på LED lampan bygger ca:30-40mm bakom sockeln, så säkerställ att det finns tillräckligt med utrymme bakom lampan.
Gen2 får sin kylning via inbyggda kylfläktar, medan Gen3 och Gen6 får sin kylning via en patenterad kylflänskonstruktion.
Gen2 har separata drivdon, medan Gen3 och Gen6 har inbyggda drivdon.
Gen6 är försedd med Canbusmotstånd.
Gen2 och Gen3 fungerar på både 12V och 24V, medan Gen6 enbart fungerar med 12V, på grund av Canbusmotståndet.

Gen2 H7 monterad i strålkastare

Jämförelse med H7 halogen

Jämförelse med H7 halogen
Vad säger bilprovningen?
Bilprovningen godkänner generellt sett inga förändringar på ett fordon som frångår dess typgodkännande. Så på samma sätt som du inte får ändra exempelvis fälg- eller däckstorlek, så får du heller inte ändra ljuskälla på exempelvis dim- eller halvljus. Helljuset är dock fråntaget denna regel, så länge det ger fullgott ljus.
All montering av LED- eller Xenonkonvertering sker på egen risk och ansvar.
Förfina ditt urval via kategorierna nedan.
Hittar du inte det du söker i listningen som finns under respektive kategori, försök då gärna med en annan kategori.
Huvudstrålkastare, Extraljus & Dimljus H-sockel

H1
Används bland annat till huvudstrålkastare, extraljus eller dimljus. Kallas även P14,5s.

H4
Används bland annat till huvudstrålkastare.
Kallas även P43t eller PX43t

H7
Används bland annat till huvudstrålkastare eller dimljus.
Kallas även PX26d.

H8
Används bland annat till dimljus.
Kallas även PGJ19-1.
Samma sockel för H8, H9 & H11 i LED och Xenon.

H9
Används bland annat till huvudstrålkastare eller dimljus.
Kallas även PGJ19-5.
Samma sockel för H8, H9 & H11 i LED och Xenon.

H10
Används bland annat till dimljus.
Kallas även PY20d eller P20d.
Samma sockel som 9005 i LED och Xenonutförande.

H11
Används bland annat till huvudstrålkastare eller dimljus.
Kallas även PGJ19-2.
Samma sockel för H8, H9 & H11 i LED och Xenon.

H13
Används bland annat till huvudstrålkastare eller dimljus.
Kallas även P26.4t

H16
Används bland annat till Huvudstrålkastare eller dimljus.
Kallas även 5202, PS24WFF och 9009.
Huvudstrålkastare, Extraljus & Dimljus Övriga

9004(HB1)
Kallas även HB1 i USA och avser då lampor för både hel och halvljus med två brännpunkter.

9005(HB3)
Kallas även HB3 i USA och är då avsedd för antingen hel eller halvljus.
Samma som H10 i LED och Xenonutförande.

9006(HB4)
Kallas även HB4 i USA och är då avsedd för antingen hel eller halvljus.

9007(HB5)
Kallas även HB5 i USA och avser då lampor för både hel och halvljus med två brännpunkter.